Aminozuren voor je brein

Aminozuren zijn de bouwstenen die eiwitten vormen. Als je eiwitten eet, verteert het lichaam deze eiwitten en blijven de verschillende aminozuren over. Je lichaam maakt gebruik van aminozuren voor verschillende doeleinden. Een aantal van die functies zijn bedoeld voor het brein.

Betere nachtrust

Tryptofaan is een van de enige aminozuren die van je bloed een weg in het brein vindt. Tryptofaan is een stofje dat je kalm maakt en is de voorganger van serotonine en melatonine. Deze twee stofjes worden beschouwd als de hormonen die je in slaap brengen. Tryptofaan kan je een gezonde 7 tot 9 uur slaap per nacht bieden waardoor je de volgende dag productiever bent, een groter concentratievermogen en reactievermogen hebt en beter in staat bent nieuwe informatie goed te onthouden.

Alerter zijn

Als de hoeveelheid tyrosine in het brein de tryptofaan overstijgt, krijg je een energieboost. De eindproducten van tyrosine zijn namelijk o.a. dopamine en dat helpt je alert te blijven tijdens die saaie ochtendvergaderingen. Het helpt je ook alert te blijven door het produceren van thyrodiehormonen. Voedsel rijk aan tyrosine zijn kip, vis, sojaproducten, bananen, zuivelproducten en sesamzaadjes.

Humeur in de hand houden

Gevoelens van ongerustheid, depressie en geïrriteerdheid ontstaan bij een onvoldoende aan het aminozuur selenium. Je kunt aan dit gebrek aan balans wat doen door tonijn, noten en volgranen cornflakes te eten. Selenium, net als tryptofaan, heeft invloed op je humeur en bij een tekort ben je vatbaarder voor agressie, overeten en depressies bij een tekort.

Jong brein

Acetyl-l-Carnitine is een vorm van carnitine die zich naast cellen in de rest van het lichaam ook in cellen van het brein bevindt. Het stofje staat erom bekend cellen te activeren in het centrale zenuwstelsel. Onderzoek heeft aangetoond dat patiënten van wie de cognitieve functie achteruit gaat een verbetering laten zien na het gebruiken van carnitine als supplement.

, , , , , , , , ,