Aminozuren voor vegetariërs

Aminozuren zijn aanwezig in elke cel van je lichaam. Om je cellen, weefsels en organen gezond te houden, dien je de essentiële aminozuren in voldoende mate tot je te nemen in de vorm van voeding. Nu worden aminozuren vaak in verband gebracht met dierlijke producten. Een drama natuurlijk voor de vegetariërs, maar ze komen wel degelijk ook in plantaardige producten voor.

Complete en incomplete eiwitbronnen

Een complete eiwitbron bevat alle essentiële aminozuren. Dit zijn alle dierlijke producten als vis, gevogelte, eieren, melk en kaas. Producten die sommige, maar niet alle essentiële aminozuren bevatten, heten incomplete eiwitbronnen. Dit zijn voornamelijk plantaardige bronnen. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de vegetariër niet aan al zijn essentiële aminozuren kan komen.

Vegetariërs en aminozuren

Hoewel het in het verleden feit was dat vegetariërs niet aan hun aminozuren zouden komen met alleen groenten, weten we nu wel beter. Met een gevarieerd dieet, is het voor de vegetariër gemakkelijk om aan alle essentiële aminozuren te komen en een eiwittekort vermijden. Zo bevat ongeveer 100 gram broccoli al 4,6 gram aan aminozuren en eenzelfde portie spinazie 5,4 gram.

Supplementen

Als je als vegetariër toch denkt een eiwittekort te hebben, kun je dit ook voorkomen door het nemen van supplementen die de essentiële aminozuren bevatten. Veel supplementen bevatten ofwel de aminozuren los of een combinatie van verschillende aminozuren. Overleg met je dokter wat voor jou het beste werkt.

, ,