Ontbijtideeën om een koortslip te voorkomen

Hoewel er geen medicijn is tegen een koortslip zodra je het virus hebt gekregen, kun je uitbraken voorkomen door je leefstijl en eetgewoonten te veranderen. Stress, kan bijvoorbeeld een uitbraak veroorzaken en stress-management kan daar uiteraard bij helpen. Ook je keuzes in voeding kunnen bijdragen aan het voorkomen van uitbraken. Dus waarom niet gelijk starten in de ochtend, bij het ontbijt! Start je dag met een ontbijtje rijk aan essentiële aminozuren om de uitbraken te managen.

Eten dat je wilt vermijden

Het aminozuur arginine voedt het virus terwijl het aminozuur lysine het onderdrukt. De twee verschillende aminozuren ruziën in het lichaam om beiden geabsorbeerd te worden. Het is dus belangrijk dat de hoeveelheid lysine in je ontbijtje de hoeveelheid arginine overschrijdt. Dat klinkt ingewikkeld, maar we komen hier met een aantal ideetjes die je gemakkelijk op weg kunnen helpen. Blijf bijvoorbeeld uit de buurt van cornflakes, havermout en producten met veel suiker zoals muffins. Producten met veel suiker helpen namelijk het immuunsysteem omlaag waardoor een uitbraak kan ontstaan.

Zuivelproducten

Yoghurt heeft ongeveer 3 keer zoveel lysine als arginine en is de perfecte keuze voor je anti-koortslip ontbijtdieet. Veel fruitsoorten, zeker tropische fruitsoorten, bevatten ook weinig arginine dus geniet van een bakje yoghurt met heerlijk vers fruit. Hiernaast is het fruit een immuunbooster die er ook nog eens voor zorgt dat de kan sop een uitbraak wordt verkleind. Als je niet gek bent van yoghurt, kun je ook gebruik maken van een vervanger zoals hütekäse of ricottakaas met fruit erbij.

Snelle ontbijt ideeën

Voor dagen waarop je haast hebt en een snel ontbijtje er wel in gaat, kun je een snelle smoothie maken met als basis halfvolle melk. De ratio lysine op arginine is dan 2 op 1. Veilig dus! Je kunt de melk vermengen met je favoriete whey eiwitpoeder en wat vitamine C rijke mango bijvoorbeeld. Voor een groentesmoothie kun je ook boerenkool of snijbieten toevoegen voor een boost aan Vitamine B die je helpen stress te onderdrukken. De meeste groenten zijn trouwens rijk aan lysine dus improviseer en knabbel als je haast heb onderweg op wat selderij of paprikareepjes en doe er wat geitenkaas op.

Ei-gerechten

Voor de liefhebbers, eieren hebben een 1 op 1 ratio wat betreft lysine en arginine, maar met toevoeging van een aantal lysine boosters is dit ook een prima ontbijtoptie. Maak bijvoorbeeld een omelet of fritatta en boost de lysine en vitaminen door zwitserse kaas, mozarella, cheddar en een handvol gezonde groenten als paprika, paddestoelen en spinazi toe. Hiernaast kun je ‘on the side’ nog wat avocado of vers fruit toevoegen.
Happy breaky!

, , , ,